Thursday, December 08, 2011

Khilaf Ulama tentang Menyapu Muka Selepas Salam (1)

Pendahuluan

Seperti yang dimaklumi, persoalan berkaitan dengan menyapu muka selepas solat ini adalah merupakan perkara khilaf yang telah dibahaskan oleh para ulama sejak zaman berzaman. Disebabkan persoalan ini termasuk dalam perkara khilaf, seseorang Muslim sepatutnya berlapang dada berhadapan dengan mereka yang tidak sependapat dengannya. Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini persoalan-persoalan seumpama ini dijadikan medan untuk memperlekehkan pandangan pihak yang lain dan lebih malang lagi dijadikan ruang untuk mempertikaikan pandangan ulama-ulama muktabar yang tidak sealiran dengan mereka.

Adab-adab Dalam Persoalan Khilaf

Bila berhadapan dengan persoalan khilaf termasuk persoalan menyapu muka selepas solat, adab para ulama yang berikhtilaf, mereka tidak mencerca dan menyindir pandangan ulama lain yang tidak sealiran dengan mereka. Mereka akan bersungguh-sungguh menegakkan hujah mereka, tetapi kemudiannya merendah diri daripada mendakwa pandangan mereka yang paling rajih. Kita tidak pernah mendengar para ulama muktabar, sebagai contohnya yang tidak setuju dengan hukum sunat menyapu muka selepas solat mencerca dan menyindir pandangan tersebut dengan pelbagai kata cercaan dan sindiran. Maka demikianlah seharusnya golongan awam, sepatutnya pada persoalan khilaf kita berlapang dada, kita berpegang pada pandangan yang kita yakini dan tidak mengutuk pegangan pihak lain yang juga bersandarkan hujah shari`e.

Berhubung dengan hadith menyapu muka selepas solat seperti yang selalu dipetik daripada Imam al-Nawawi dalam al-Azkar, sebenarnya selain daripada Ibn al-Sunni, hadith ini turut juga diriwayatkan dengan pelbagai matan dan jalan (turuq) oleh al-Hamdani (d. 131 h), Aslam ibn Sahl (d. 292 h), al-Tabarani (d. 360 h), Abu Nu`aym (d. 430 h), al-Khatib al-Baghdadi (d. 463 h) dan lain-lain. Para ulama mempunyai pendirian berbeza tentang hadith-hadith ini, justeru dalil-dalil ini termasuk dalam kategori Zanniyah al-Thubut. Pada nas yang termasuk dalam kategori ini, maka timbullah pelbagai ijtihad para ulama. Sesiapa yang mahu berpegang kepada pandangan seumpama Sheikh al-Albani tentang kelemahan hadith ini silakan, tetapi tidak wajar pula mengutuk mereka yang tidak bersetuju dengan al-Albani. Pandangan al-Albani tidak sepatutnya dianggap mutlak sehingga segala apa yang ditakhrij dan ditahqiq olehnya dianggap muktamad.

Dalil-dalil yang Diperselisihkan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini hadith-hadith yang menyatakan tentang sunat menyapu muka selepas solat adalah pelbagai dari segi matan dan sanadnya. Di antaranya seperti yang diriwayatkan oleh Ibn al-Sunni dalam kitabnya `Amal al Yawm wa al-Laylah:

أَخْبَرَنَا سَلْمُ بْنُ مُعَاذ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَنْبَسَةَ ، حَدَّثَنَا أَبُو عُمَرَ الْحَوْضِيُّ ، حَدَّثَنَا سَلامٌ الْمَدَائِنِيُّ ، عَنْ زَيْدٍ الْعَمِّيّ ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ قُرَّةَ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَضَى صَلاتَهُ مَسَحَ جَبْهَتَهُ بِيَدِهِ الْيُمْنَى ، ثُمَّ قَالَ : " أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ، اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ وَالْحَزَنَ

Kemudian diriwayatkan juga seumpamanya oleh Abu Nu`aym dalam kitabnya Hilyah al-Awliya’ seperti berikut:

حَدَّثَنَا فَارُوقٌ الْخَطَّابِيُّ ، قَالَ : ثنا أَبُو مُسْلِمٍ الْكَشِّيُّ ، قَالَ : ثنا أَبُو عُمَرَ الْحَوْضِيُّ ، قَالَ : ثنا سَلامٌ الطَّوِيلُ ، قَالَ : ثنا زَيْدٌ الْعَمِّيُّ ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بنِ قُرَّةَ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا سَلَّمَ مِنْ صَلاتِهِ ، مَسَحَ جَبْهَتَهُ بِيَدِهِ الْيُمْنَى ، وَقَالَ : " بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ، اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ وَالْحَزَنَ

Menurut Abu Nu`aym sendiri, sungguhpun hadith ini marfu` tetapi tarafnya lemah kerana terdapat seorang yang bernama Zayd al-`Ammiyy yang dilihat oleh Abu Nuaim sebagai agak lemah. Menurut yang lain seperti al-Albani, di dalam kedua-dua riwayat Ibn Sunni dan Abu Nu`aym terdapat seorang yang bernama Salam bin Sulaym al-Tamimi. Kebanyakan ulama Rijal al-Hadith melihatnya daif dan matruk bahkan ada yang menyebut beliau tersangat daif. Demikian pandangan Yahya bin Main, Abu Hatim al-Razi, al-Daruqutni, al-Bayhaqi dan lain-lain. Menurut al-Bukhari pula ahli hadith bercakap tentang riwayatnya, tetapi kemudian beliau berpendirian Salam adalah perawi yang matruk. Bagaimanapun beliau dikatakan thiqah (dipercayai) oleh Ishaq bin `Isa al-Tiba`. Disebabkan ramai ulama yang melemah dan meninggalkan riwayat Salam, maka hadith-hadith yang diriwayatkan tentang menyapu muka oleh Ibn Sunni, Abu Nu`aym dan yang seumpamanya dilihat sebagai hadith daif, malah bagi al-Albani dikatakan sangat daif.

Manakala terdapat jalan yang lain meriwayatkan secara marfu` hadith tentang menyapu muka selepas solat ini iaitu dari al-Khatib al-Baghdadi, al-Tabrani dan lain-lain. Riwayat al-Khatib al-Baghdadi di dalam kitab Tarikhnya seperti berikut:

أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْوَاعِظُ ، قَالَ : أَخْبَرَنَا عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْجُمَحِيُّ بِمَكَّةَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ ، قَالَ : حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ سُلَيْمٍ أَبُو سَلَمَةَ ، شَيْخٌ لَقِيتُهُ بِالْمَدَائِنِ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَنَسًا ، يَقُولُ : كَانَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى مَسَحَ بِيَدِهِ الْيُمْنَى عَلَى رَأْسِهِ ، وَيَقُولُ : " بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا إِلَهَ غَيْرُهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ، اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّي الْهَمَّ وَالْحَزَنَ

Menurut pengkritik riwayat ini hadith ini daif kerana terdapat dalam sanadnya rawi yang bernama Kathir bin Sulaym Abu Salmah al-Madain. Menurut Yahya bin Main, Abu Dawud, al-Daruqutni, al-Mizzi, al-Dhahabi dan lain-lain, beliau adalah daif. Berkata al-Nasai dan al-Azdi beliau adalah matruk, manakala bagi Abu Hatim al-Razi dan al-Hakim beliau adalah munkar. Menurut Ibn Hibban, Kathir bin Sulaym dan Kathir bin Abdullah adalah orang yang sama iaitu dari Ablah, sedangkan menurut al-Daruqutni pula beliau adalah dari Kufah. Menurut Ibn Hajar al-Asqalani Kathir bin Sulaym bukanlah Kathir bin Abdullah sebagaimana pendapat Ibn Hibban. Menurut al-Bukhari beliau digelar Abu Hisham, adalah seorang yang munkar al-hadith. Berdasarkan kepelbagaian pandangan tersebut tentang Kathir bin Sulaym, maka riwayat ini adalah daif atau dikatakan sangat daif oleh al-Albani.

No comments: