Friday, April 06, 2012

Bertemu Abah di dalam Mimpi

Esok genaplah dua tahun pemergian Abah yang kembali menemui Allah s.w.t. pada 7 April 2010 yang lalu. Kali pertama bermimpi bertemu Abah beberapa minggu selepas pemergiannya. Dalam mimpi tersebut, aku melihat jenazah Abah di dalam kuburnya masih dalam keadaan elok meskipun selepas beberapa minggu pengebumiannya. Cuma ada sedikit kesan terbakar berhampiran siku kanannya, membuatkan aku tertanya mengapa demikian? Secara tiba-tiba aku teringat keluhan Abah yang menyatakan duit elaun Imam masih dimasukkan ke akaunnya walaupun beliau telah lama meletakkan jawatan disebabkan faktor kesihatan. Duit elaun Imam terus terkumpul untuk beberapa bulan walaupun beliau telah memaklumkan kepada Pejabat Agama Islam Daerah Slim River supaya menghentikan pembayaran tersebut. Perkara itu terus diuruskan oleh kakakku bimbang kalau-kalau tidak diuruskan segera ia akan terus menjadi hutang kepada simati.

Malam tadi, aku bermimpi lagi berjumpa Abah dikuburnya. Kali ini kuburnya tersingkap disebabkan oleh satu kejadian bencana alam yang aku tidak begitu pasti. Ketika aku menjenguk ke dalam kubur tersebut papan yang menutup lahadnya turut terbongkar. Dengan jelas terlihatlah jenazah Abah dalam lahad tersebut. Kain kapan yang membaluti tubuh Abah telah reput dan tercarik sana sini di sebabkan hampir dua tahun berlalu. Tetapi alangkah terkejutnya aku, jenazah Abah masih elok dan segar. Kain kapan yang menutup bahagian wajahnya juga telah terkoyak sehingga memperlihatkan wajahnya yang tenang, seperti seorang yang sedang tidur. Kulit tubuhnya juga putih kemerahan seperti seorang yang masih bernyawa. Aku terus mengucap "Subhanallah" melihat keagungan ALlah dalam memuliakan hambaNya sehingga air mataku bercucuran. Dalam esakan tangisan itu akupun mengucap "Assalamualaykum Abah", tiba-tiba Abah yang dalam keadaan seperti seorang tidur itu menjawab "Waalaykum Salam" sambil tersenyum.

Mimpi tersebut tiba-tiba hilang dalam lenaan tidurku. Bila aku bangun diwaktu pagi, selesai menunaikan solat Subuh memori dalam mimpi malam tadi dapat kuingati satu persatu, lalu aku nukilkan di sini sebagai satu kenangan indah bersama Abah. Aku tidak putus-putus berdoa untuk Abah terutama semasa menunaikan fardu haji tahun lalu. Kesibukanku kadang-kadang membuatkan aku hanya sempat bertahlil di dalam kereta semasa ke pejabat atau ke tempat-tempat program dan mesyuarat. Ingatanku kepada Abah akan menjadi semakin kuat setiapkali selepas aku menyampaikan kuliah Maghrib, kerana aku selalu menganggap Abahlah yang telah mendidik aku sepertimana aku yang ada pada hari ini. Esok genaplah dua tahun pemergian Abah, aku sentiasa mendoakan semoga Abah dimuliakan oleh ALlah dan ditempatkan bersama para Nabi, Siddiqin, Shuhada' dan Solehin. Dan aku selalu membaca doa ini "Ya Allah, jadikan kubur Abahku salah satu taman dari taman-taman syurga, janganlah Engkau jadikan kuburnya satu lubang daripada lubang-lubang neraka". Al-Fatihah.

No comments: