Monday, August 31, 2009

Pembinaan Kuil Seksyen 23: Antara Pluralisme dan Toleransi Beragama

Kali pertama saya menjejakkan kaki ke bumi Eropah ialah di Amsterdam, iaitu apabila mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Amsterdam di suatu subuh yang bening. Saya terus bergegas untuk mencari tempat solat, lalu ditunjukkan satu tempat bernama ‘prayer room’. Di bilik itu terdapat seorang nun sedang membaca senaskah bible dan dua orang Muslim sedang bersiap untuk mendirikan solat subuh. Kedua muslim tersebut dipercayai Shi`ah kerana mereka menyatakan dari Iran, tetapi tidak pula mereka memakai apa-apa batu sebagai alas sujud sebagaimana amalan biasa seseorang Shi`ah.

Saya terus mendirikan solat jamaah bersama kedua-dua Muslim tersebut, sementara nun itu meneruskan bacaan biblenya di satu sudut yang lain. Saya rasa inilah pengalaman pertama saya melihat fenomena plurisme agama yang melampau tetapi diterima normal oleh rata-rata penduduk Eropah. Terdetik dalam hati saya, kalaulah perkara ini berlaku di Malaysia, sayalah orang yang pertama bangun menentang cadangan seperti ini. Saya tidak boleh menerima pluralisme seperti ini, sebaliknya saya berpegang kepada toleransi beragama seperti yang disebut oleh Allah swt dalam Surah al-Kafirun.

Ketika saya berada di bumi United Kingdom dan Eropah lebih sedikit dari tiga tahun, pengalaman seperti ini semakin ketara dirasai. Di Camarthen Wales, yang penduduk Islamnya sekitar 50 keluarga, solat Jumaat didirikan di sebuah Chapel (seumpama prayer room) yang terletak di Hospital bandar ini. Bila tiba Ramadhan, untuk menganjurkan Iftar Jama`i dan solat Tarawih, komuniti Islam di sana menyewa sebuah dewan di bawah seliaan St. Mary Church yang terletak di pinggir bandar ini. Sekali lagi, saya berpendirian kalaulah ada pengurusan masjid membenarkan dewan di bawah seliaan mereka digunakan untuk upacara agama lain, sayalah orang yang pertama menentangnya.

Semasa di United Kingdom, saya pernah menimba pengalaman bekerja di pasaraya yang terletak betul-betul di belakang rumah. Pengurus pasaraya ini dipercayai seorang Kristian, tetapi tidak berpegang kuat kepada ajarannya. Saya pernah mendirikan solat, di celah-celah rak simpanan barang di dalam stor simpanan barangnya, dan kebetulan dia lalu di sisi. Selepas saya solat, dia menyatakan kalau saya hendak mendirikan solat boleh melakukannya di sebuah bilik yang lebih selesa dan lebih privacy. Kunci bilik itu boleh diperolehi di pejabatnya.

Ketika saya bermusafir menjelajah United Kingdom dan Eropah, saya seringkali mendirikan solat di kaki lima terbuka di perhentian rehat sebelahan lebuhraya. Sepanjang saya melakukan solat di kawasan ini, saya tidak pernah diganggu apalagi dihalang oleh sesiapapun. Malah di satu kawasan perhentian di lebuhraya M6, berhampiran Birmingham pihak berkuasa United Kingdom telah mendirikan surau untuk kegunaan pengguna lebuhraya Muslim. Saya juga dimaklumkan ada surau-surau yang seumpamanya di lebuhraya-lebuhraya yang lain.

Kesemua pengalaman di atas sebenarnya sangat berharga supaya boleh menunjuki sempadan-sempadan yang jelas antara pluralisme beragama dan toleransi beragama. Pluralisme beragama tidak dapat diterima oleh Islam kerana cuba mengenengahkan konsep semua agama itu benar. Manakala toleransi beragama pula bermaksud, kita tidak memaksa golongan bukan Islam menganut Islam, sebaliknya memberi hak kepada mereka untuk menyempurnakan tuntutan agama mereka. Termasuk dalam toleransi beragama itu ialah mengizinkan mereka mendirikan rumah penyembahan mereka.

1 comment:

naziehas said...

Salam. Satu pengalaman yang sangat bermanfaat untuk ustaz dan semua pe,baca. Memang benar, negara akan menuju kehancuran apabila konsep pluralisme agama ini cuba dipraktikkan. Bimbang dengan konsep 1 Malaysia.... Apakah ke arah itu?