Tuesday, June 13, 2006

SUHAKAM Seribu Langkah Ke Belakang

“If such evidence are considered by Abu Talib as ‘hearsay’ and ‘emotional’ rants from the injured parties and public, then he has eyes that do not see, ears that do not hear and a heart that has no compassion,” He added.

Petikan di atas diambil dari kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menolak keras sikap Pengerusi SUHAKAM semasa melayan kumpulan NGOs dan pembangkang yang mendesak supaya diadakan 'public inquiry' berhubung dengan tindakan Polis terhadap penunjuk perasaan membantah kenaikan harga barangan petroleum baru-baru ini. Lim kelihatan begitu kecewa dengan penolakan mentah-mentah Abu Talib Othman terhadap bukti-bukti yang dikemukakan oleh kumpulan NGOs dan pembangkang tersebut.

SUHAKAM yang ditubuhkan semasa zaman Dr Mahathir sedikit sebanyak telah menyediakan satu ruang kepada seluruh rakyat Malaysia untuk mengemukakan aduan tentang salahlaku yang melanggar hak asasi manusia. Semasa dipengerusikan oleh Musa Hitam dan dibarisi oleh sekumpulan tokoh-tokoh yang berwibawa, SUHAKAM telah melaksanakan tugasnya dengan baik meskipun peranannya sangat terbatas. Laporan yang dikemukakan oleh SUHAKAM sentiasa dinantikan kerana dibuat dengan begitu saksama dan objektif.

Sememangnya SUHAKAM diharapkan dapat membuka lembaran baru kepada negara Malaysia sekurang-kurangnya menyalurkan pendidikan tentang hak asasi manusia kepada rakyat. Sebagai sebuah negara yang sedang menuju ke arah negara maju, Malaysia perlu menyediakan rakyatnya dengan minda atau mentaliti kelas pertama. Kesedaran tentang hak asasi manusia merupakan satu elemen yang terpenting dalam pembinaan minda dan mentaliti tersebut. Sekiranya tidak, selama-lamanya rakyat Malaysia dibelengu oleh minda dan mentaliti feudalisme atau terjajah.

Sebelum ini persepsi ramai terhadap perlantikan Abu Talib sebagai Pengerusi SUHAKAM semakin positif. Walaupun semasa mula-mula dilantik beliau diragui disebabkan 'track record' nya dilihat tidak melayakkannya ditempatkan sebagai pemantau hal ehwal hak asasi manusia. Namun keraguan tersebut semakin terhakis sehinggalah isu yang timbul baru-baru ini. Sikapnya yang angkuh sehingga memperlekehkan memorandum yang dikemukakan seterusnya mempersilakan para pengadu keluar begitu memeranjatkan.

Peristiwa ini sekali lagi memalitkan rekod hitam dalam hal ehwal hak asasi manusia di Malaysia. Seorang pengerusi badan pemantau hak asasi manusia sendiri kabur tentang apakah hak yang sepatutnya diberikan kepada seseorang. Saya hampir pasti sekiranya ditanya kepadanya tentang hak melakukan demonstrasi beliau akan memberi jawapan yang begitu mengecewakan. Bagaimana SUHAKAM yang diharapkan dapat memupuk kesedaran tentang hak asasi manusia, sedangkan pengerusinya sendiri tiada kesedaran tersebut.

Begitu menarik sekali bila Lim Guan Eng menggunakan perumpamaan al-Quran "ada mata tapi tak melihat, ada telinga tapi tak mendengar dan ada hati tapi tidak memahami". Mungkin Abu Talib tidak kisah sekiranya dia diumpamakan sedemikian?

No comments: